Wydarzenia

ABB wykonało oświetlenie lotniska w Delhi

Dodano: czwartek, 22 grudnia 2011 08:59

Firma ABB dostarczyła kompleksowe rozwiązanie w zakresie oświetlenia lotniska w Delhi. Dzięki niemu możliwe jest precyzyjne sterowanie 11 tysiącami elektrycznych urządzeń i 100 tysiącami oświetlonych stref, co przyniesie znaczne oszczędności na zużyciu energii.

Rozwiązanie w zakresie sterowania oświetleniem ABB i-bus® KNX dla Terminalu 3 na Międzynarodowym Lotnisku im. Indiry Gandhi w Dehli otrzymało miano największego i najlepszego tego typu w Azji.

Rozwiązanie ABB otrzymało nagrodę KNX Award w kategorii "International Award Asia" w 2010 r. Nagrody są wręczane co dwa lata za "Najsprytniejszy projekt KNX z zakresu kontroli domów i budynków, który wyróżnia się innowacyjnością i rozwojem technicznym".

Otwarty w lipcu ubiegłego roku, Terminal 3 na lotnisku w Dehli może obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie i jest uznawany za piąty największy terminal pasażerski na świecie.

Lotnisko w Dehli zajmuje powierzchnię ponad 110 tys. m2, znajduje się na 9 poziomach i składa się z dwóch głównych korytarzy dokujących, z których każdy ma 1,2 km długości. Na lotnisku znajduje się 160 punktów odprawy, 78 bramek z wyjściem na lotnisko, 98 ruchomych chodników, 20 tys. m2 powierzchni handlowej oraz 14 taśmociągów do odbioru bagażów.

Wszystko to wymaga światła i oświetlenia. 80 procent konstrukcji terminala wykonana jest ze szkła, ale mimo to system oświetlenia lotniska w Dehli jest ogromny. Składa się z ponad 100 tysięcy opraw oświetleniowych i naświetlonych stref oraz z około 11 tysięcy elektrycznych i elektronicznych urządzeń jak siłowniki, regulatory światła i detektory.

Cały system oświetlenia lotniska w Dehli jest w sposób efektywny i inteligentny, sterowany za pomocą rozwiązania ABB i-bus KNX, które koordynuje i kontroluje tak istotne funkcje jak przełączenia i przyciemnianie. Wykorzystuje również czujniki reagujące na światło, odpowiednią jasność, czy obecność człowieka, aby zapewnić stosowanie oświetlenia tylko wtedy, gdy jest taka potrzeba, i to z odpowiednią intensywnością.

Ze względów bezpieczeństwa w niektórych częściach terminalu oświetlenie musi być włączone 24 godziny na dobę. Jednak w innych częściach kompleksu, takich jak bramki, poczekalnie, hale przylotów i odlotów, rozwiązanie ABB stosuje w pełni unikalny zakres efektywnego zarządzania oświetleniem. Robi to poprzez aktywację, wyłączanie, przełączanie i przyciemnianie zgodnie z aktualnymi wymaganiami co do oświetlenia, synchronizacją w czasie, czy konkretnymi schematami funkcjonowania.

Dla przykładu oświetlenie zmniejszy swoją moc do 10 procent mocy całkowitej, kiedy w otoczeniu bramki, czy miejsca odprawy paszportowej nie będzie ruchu. Z kolei w poczekalniach oświetlenie zwiększa moc z 50 do 100 procent za każdym razem, gdy ktoś wejdzie, a w biurach i pokojach oświetlenie jest sterowane za pomocą czujników obecności.

Rozwiązanie ABB-i bus zyskało również uznanie za zwartą integrację z poszczególnymi systemami terminalu: zarządzania budynkiem, siecią i energią.

źródło i zdjęcie: abb.pl